Dag 17. Guilin

2 juni 2017 - Guilin, China

Eigenlijk moet Jp beginnen maar dat komt nog wel. Ik zal het hebben over onze vaartocht over de Li (Lijang). De foto moeten het laten zien hoe mooi de natuurlijke het hier eigenlijk is maar daar zorgt JP voor. Normaal duurt de tocht 5 uur maar wij zijn iets verderop opgestapt, waardoor het iets korter werd 4 uur. De bergen zijn gelijk drakenruggen niet spits maar rond. In de mythische wereld van de Chinezen hebben alle bijzondere bergruggen een mooie naam meegekregen. Ik noem er een paar. Heuvel van het schilderij van negen paarden, de jongen die Guanyin aanbidt en tenslotte Golfsten van de nevelregen. Mooie namen mooie bergen. Op de berg wordt doorgaans fruit gekweekt. Wij zijn in de regieo met een subtropisch klimaat.  Na het aanmeren in een fantastisch mooi toeristendorp heben wij nog een biertje gedronken. Daarna was het instappen in kleine busjes en reden wij de bergen in. Prachtig landschap waar wij wat oude gebruiken zagen zoals moeder woont achter het huis van de kinderen in de schuur en haar doodskist staat al in huis. Dat is makkelijk voor het afscheid nemen. Ik vermoed dat dit toneeltje voor de toeristen wordt opgevoerd.

Wat ons vanmorgen is overkomen is iets wat je altijd vreest als je met een groepsreis mee bent, je verslapen. Normaal worden wij gewekt rond zeven uur, telefonisch. Doch deze is niet overgegaan. Op een bepaald moment worden wij gewekt door de telefoon en is onze groepsleider die in mijn oor fluistert het is kwart over acht en wij zitten reeds in de bus, haast je. Dus rap uit bed broek aan, niet tandenpoetsen niet scheren niks dus maar zo in de bus. Gelukkig was er een lunchpakket mee de bus ingegaan zodat wij niet verhongerden. Er zat druk op ons daar de boottocht geregeld was op een bepaalde tijd. Lekker is anders maar kom wij hebben het overleeft.