Dag 18: De laatste dag in Guilin

3 juni 2017 - Guilin, China

sommigen onder jullie hebben gelezen dat wij vanmorgen wat problemen hadden met de verbindingen, overbelast WiFi netwerk hier in het hotel. Maar dan nu een verslag van de dag.

Weer vroeg uit de veren en nu eens niet te laat uit bed. Wij hadden nu zelf de wekker gezet een kwartiertje vroeger. Nu waren wij de eersten. Dus klopt het weer: ' de laatsten zullen de eersten zijn en omgekeerd.'  We gaan op weg naar de plaats Daxu om een bezoek te brengen aan een oude man die nog leeft zoals vele jaren hiervoor. Het huis bestaat uit werkplaats, daarna slaapkamer, achterhuis een klein koertje waar je je kont niet kunt draaien, maar opa is tevreden zelfs zo erg dat hij zijn huis openstelt om er nog wat aan te verdienen. Opa tokkelte op zijn chinese gitaar, liet nog even zien dat je een boor kunt gebruiken met een touwtje en nog wat meer uit het verleden gebruikte zaken. Daarna zijn wij richting de rivier gegaan, Li, genaamd en konden daar tot onze grote verwondering aanschouwen hoe een man uit de rivier dronk en met veel kabaal zijn keel schoonmaakte. Dat is voor ons net of er iemand staat te kotsen een afschuwelijk geluid. Maar ja de luchtverontreiniging is hier het hoogst en soms denk ik wel eens ik ga dat eens na doen dan is mijn keel en neus ook zo weer schoon. Dan al kronkelend langs de rivier weer uitkomend in een straatje vol winkels liepen wij tegen een pracht van een huis aan. Het bleek een museum te zijn waarin de persoon het huis van zijn (rijke) voorouders weer geheel in oude staat aan het terugbrengen is. Het grote achterhuis wil hij ombouwen tot hotel. Hierover met onze reisleidster gesproken, die mij vertelde, dat zij dit al een drietal jaren hoort.  Dus afwachten of het ooit zover komt. In zijn huis heeft hij ook een winkeltje met diverse juwelen die hij te koop aanbied. Het is een druk bezocht huis. Instappen de bus rijdt verder. We gaan naar een theeplantage,  geheel biologisch. Hier maakt men thee, onderverdeeld in een zestal types. Het gaat te ver om deze allemaal te vernoemen. Van de gehele productie gaat 90 procent naar de overheid de rest gaat de markt op. Vroeger ging de zelfde hoeveelheid naar het hof van de keizer. Dus eigenlijk is er niets veranderd. Een van de types thee is een concentraat van alle zes types te samen. Deze werd vroeger meegenomen door de Chinezen die verre reizen maakten. Hoe ziet dat er uit, het is dus zoals gezegd een concentraat die tot e'e'n plak is terug gebracht. Zo kon men reizen en toch thee zetten. Wij hebben een uitgebreide theeceremonie gehad waarin wij verschillende type thee hebben gedronken. Mooie ceremonie bij het uitreiken van de thee bedankt men de persoon, meestal een vrouw met een drietal klopjes op de tafel. Dat kan men doen met een vinger twee, drie of vijf vingers. Vier is in China een ongeluksgetal en wordt daarom niet gebruikt. Vijf vingers gebruiken wil zeggen ik heb een geheim en dat gaat je niks aan. Een vinger wil zeggen single, twee getrouwd en drie ben ik vergeten. Einde ceremonie einde theeplantage op wegnaar de grotten. Nou nou die haddenwel een heel hoog Efteling gehalte alles met veel kleur uitgelicht en overal zag men er beestjes in. Op het einde een grote lichtshow opgeluisterd met film die ons liet kennismaken met de vele miljoenen jaren uit het verleden en tenslotte eindigde het bezoek met een dansend koppel op een scherm dit bezoek aan de grotten af. Even vlug nog naar de wc, wat ons een panoramisch gevoel gaf want wij stonden achter glas al plassend naar buiten te kijken. Zo sloten wij deze licht regende dag af. Morgen met de snelle trein naar de kust om later die dag over te steken met veer naar Hong-Kong.

Daarom maar weer tot morgen groeten van Joop&JP

1. Wim en Corry:
    3 juni 2017
    Nou, mooie verhalen en heel goed gevulde dagen. Is jullie harde schijf nog niet vol ? Tjonge , tjonge om dat van de hele reis allemaal te onthouden.