Dag 13, Suzhou City

29 mei 2017 - Suzhou, China

Weer een reisdag, nu per bus 3,5 uur verplaatsing naar Suzhou. Deze plaats uit het verre verleden werd ' De stad van de tuinen' genoemd. Of ook het Venetië van het Oosten. Marco Polo kwam hier langs op zijn zijde route. Want dat is deze plaats ook bekend om zijn zijde. Dat is te zien aan de vele bruidswinkels hier. Dat belooft wat, toch. Chinese tuinen niet geheel te vergelijkenmet Japanse tuinen zijn bedoeld voor meditatie.  Zij zijn ook bedoeld om de bergen en de rivieren naar de stad te brengen. Wij hebben er maar een bezocht maar er liggen er vele ze zijn zelfs opgenomen in het unesco werelderfgoed. Toch maar een paar namen: tuin van de meester, tuin van de nederige bestuurder, tuin voor paartjes enz.  In deze stad wonen een kleine 3,5 miljoen mensen. Ik weet het dat zijn getallen waar wij van duizelen maar als je hier een tijdje rondloopt het nog helemaal gewoon gaat vinden. Alles is hier groter en groter en morgen gaan we naar Shanghai daar is alles grootst. Maar dat is voor morgen. Ook zijn wij nog gaan varen over het oude kanaal door de oude stad. Ik moet zeggen ik vind Brugge mooier om mij rond te laten varen. Alles verkeerd in een desolate toestand, waar vuil rond drijft en waar menig rat zich geweldig thuis moet vinden. In deze plaats blijven wij slechts een nacht en treken dan weer verder. Wij zijn begonnen aan de laatste week wat gaat alles toch snel. Het is vandaag vroeg wij zijn om 16,30 afgezet bij het hotel en hebben een vrije avond. Dus douchen verhaaltje maken en dan een koud biertje en eten.

2 weken China, een kleine balans van mijn ervaringen. Veel zaken die werden voorspeld zijn niet uitgekomen. Het is een mooi land,weinig of geen gespuug, geen puinhoop bij het eten, goede hotels, geen muggen of ander ongedierte.Het zou een reis in Europa kunnen zijn... Kunnen zijn... Alleen alles is hier anders en groter.De mensen zijn vriendelijk maar zoeken geen toenadering, tenzij je er om vraagt. Engels is maar in beperkte mate aanwezig, de jongeren doen hun best,  maar het is dan Chinees Engels, ze spreken het net zo snel als Chinees, dan lijkt het ook Chinees. De reis is de moeite waard, wel lange dagen en zeker de laatste dagen lange reistijden, maar ook dat went moet ik zeggen. We zitten nu rustig 3 tot 4 uur in de bus en vervelen ons eigenlijk niet. Moet wel zeggen onze groep is leuk en de reisleidster gunt ons geen rust. Ze vertelt de hele reis,  in blokjes van 6 minuten ( met tussenpozen van 3 minuten)  allerlei info over het land. Dat gaat dan van kinderen opvoeden tot thee zetten en de levensloop van Mao.Als ik zie hoe snel dit land veranderd, denk ik dat we hier nog net op tijd zijn om een stukje oud China gezien te hebben.

Zo honger dus we gaan eten

Tot morgen xxx voor allen

Joop&JP

21:22 uur  Nieuwsflits

China tijd: we zijn net binnen in het hotel,  gegeten in een winkelcentrum nabijgelegen het hotel. Voorgerecht, serano met geroosterd broodje,  geroosterd broodje met tomaatjes, oljijfpasta en bieslook,  hoofdgerecht spaghetti carbonara,  nagerecht ijs met chocolade saus, flesje wijn er bij,... €17,-  En lekker..

Tip voor de dames, winkelen is hier een walhalla,  en "Niet Duur" alleen jammer dat het zo ver weg is van Nederland.

Nu gaan we pitten,  morgen om 06:30 uur weer op.