Dag 9: met de TGV van Pingayo naar Xi'an

25 mei 2017 - Xi An, China

Pingayo verlaten van oude stad naar nieuw en dan bedoel ik ook nieuw. Moderne wegen nagenoeg zonder auto's en dat is uniek voor China naar een ver buiten de plaats gelegen modern station. Via een soort knikkerbaan, voor jullie fantasie,  een steeds maar een van links naar rechts oplopende voetpad. Binnenkomend paspoort controle en bagage en body check. Voor ons stond en groep Duitsers, een man of dertig ook te wachten op de trein. Wij hadden een aanvalsplan opgezet om binnen twee minuten de koffers op de trein te krijgen. Twee man links 12 koffers en twee man rechts 12 koffers. Jullie moeten weten wij hadden slechts twee minuten om alles aan boord te krijgen. De treinen in China rijden stipt op tijd. Wij hebben de klus geklaard en wij tweeën behoorden tot de kruiers. Na afloop kregen wij van iedereen een compliment. Ook op het einde zorgden wij dat alles op tijd de trein uitkwam toen hadden wij twaalf minuten. Met een gangetje van max. 240 km reden of raasden wij door het landschap. Het landschap was overwegend landbouw, vooral fruitteelt. Over een oppervlakte van een kleine 250 km zagen wij niets anders. De omvang afgeleid van de treinsnelheid over een uur. Wat opviel was de ontzettende hoeveelheid plastic wat werd gebruikt om een soort bescherming tegen vogels over de fruitbomen. Ook de leemaarde werd gebruikt om er een soort kas van te maken, heel initiatief van de mensen daar. De afstand tot Xi'an een kleine 550 km werd afgelegd binnen drie uur, daar behoorde ook een aantal stops toe. Op het station stond weer een nieuwe Chinese gids ons op te vangen, nu een dame de vorige twee waren heren. Wij noemen haar Cathy, haar chinese naam is Teen maar misschien schrijf ik het wel verkeerd.De bus in en naar de stad op bezoek bij de Moskee. Wij hebben allemaal een voorstelling van een moskee maar deze voldoet hier niet aan. Het lijkt eerder op een chinese tempel, het is voorzien van tekeningen uitgehouwen in steen enz. Geen minaret te zien maar een open hof waar doorheen gewandeld moet worden tot men de gebedsruimte kan betreden. Deze is weer wel voorzien van matjes enz. Daarna toch nog gaan shoppen met Jp. Wat tot mijn verwondering best leuk was daar het meer leek op een overdekte markt die je in Marokko ook zou tegenkomen. Het behoorde tot de islamitische wijk waar wij waren. Ik heb wat aangekocht voor de kleinkinderen ik hoop dat ze het leuk vinden. Rond half vijf was het weer verzamelen bij de stenen poort en vertrokken wij naar het hotel. Nu nog een douche en om zeven uur vanavond heerlijk eten mijn verhaal zit er voor vandaag weer op. Morgen meer.

Zo, lekker gewassen in een nu luxe hotel.Gisteren in het historische hotelletje was de douche..2  m2. Daarin moest alles gebeuren wasse plasse en tande poetse.Na het douchen kon je zwemmen.Alles kleddernat.Zoals je welal hebt gemerkt doet Joop het reisverslag en hou ik me bezig met het randgebeuren, dat houden we nog even zo.Wil je iets specifieks weten, laat maar horen.De Chinezen eten alles, alles wat poten heeft of vliegt, behalve een tafel en een vliegtuig. Vanmiddag waren we op de markt,je ziet het wel op tv. In het middenoosten, wel hier was dus alles te koop wat je ( kunt), eten. Ik heb een foto bijgevoegd. Gebakken varkenspoten, kippenpoten,  gepaneerde intvis,gepaneerde krab, darmen en allerlei dingen waar ik geen vinger op kan leggen, wel lekker..Honden eten ze niet meer....???? Dat is verboden. Je ziet hier ook weinig honden,  kost 1000 Yuen aan belasting, en de hond mag mawr 35 cm. Schofthoogte hebben.Wat ze wel houden cyades en krekels, die leven maar 3 maanden en geven een rustgevend geluid.Ze worden verkocht in een plastic kooitje.De cyade's gebruikt men ook voor gevechten. Dat doen ze gewoon op straat of op illigale gokplaatsen. Ze gooien er 2 in een sigarendoos, de cyade die uit het doosje vlucht ( als dat nog kan)  is de verliezer. Goede vechters gaan op de zwarte markt ( wordt verteld, en ik geloof het in dit land)  tot 90000 Yuan.Ze worden dan generaal en krijgen een gouden kooitje. Er zijn ook diverse attributen voor verkocht. Als er niets speciaals op m,n pad komt vertel ik morgen iets over het begraven hier, das ook een appart gebeuren.

Groet vanuit een zeer zonnig China, 30 gr.

Joop&JP

1. Linda:
    29 mei 2017
    't is maandag, ik ben er weer. hebben jullie echt geproefd?