Dag 11 op weg naar Nanjing

27 mei 2017 - Nanjing, China

Mandy,wat is het nut van het terracotta leger? Geen.enkel. Het is een vorm van machtsvertoon en hoogmoedswaanzin zoals in Egypte de piramides zijn gebouwd.Aan het leger en de vermoedelijke stad alsook de graftombe is 38 jaar gewerkt door 700.000 mensen.Je snapt wel dat er dus meer onder de grond zit dan die sodaatjes.De grafheuvel alleen heeft al een doorsnede van 1200 meter, Deze is nog niet geopend maar zou volgens de overlevering een copy van de aarde zijn,  met stromende rivieren ( van kwik)  en een blauwe hemel bezaaid met sterren ( geëmailleerde hemel met smagraden en edelstenen).  tussen de soldaten en de tombe moet een complete stad onder de grond zitten.De keizer Qinshi ( doorvertaald naar China)  was ook de man die is begonnen met de muur.Hij liet ook alle boeken verbranden en 760 geleerden werden levend begraven. Waar hebben we dat meer gehoord..

Voor zover.Nu gaan we in de trein, dit verhaaltje is geschreven in de bus op weg naar het station.. Leve wiffi in de bus.

Zo, zojuist aangekomen in Nanjing, 1300 km. met de HSL in 5 uur. Zowel het vertrek als aankomststation zijn groter dan de vertrekhal in Amsterdam... 30 sporen met perrons naast elkaar.Vanaf het station met de bus naar het hotel.Wat ik nu schrijf kun je niet geloven als je het niet hebt gezien.  Ik zit linksachter in de bus,  Joop rechts, en we kijken langs Joops kant naar het gigantische wegennet, 3- 4 baans wegen op en over elkaar. Kijk ik even aan mijn kant,  zie ik onder me een flatgebouw van 7 verdiepingen voorbijschuiven...Ik schrok me wild, een weg over flatgebouwen,  en dan kijk je zo naar beneden...Bij aankomst zijn we nog even iets gaan eten, broodje kip, ondertussen is het hier nu 23:00 uur en staat Joop onder de douche.

Overal zijn ze hier in China bomen aan het planten.  Langs de wegen stroken van 200 meter breed. In de steden planten ze ook langs de wegen en in de nieuwe parken grote bomen zodat het lijkt of ze er al jaren staan. De bomen worden gepland en omwikkeld met hennep voor de vochtregulatie,  en er gaat een infuus in.  Zie foto.Ik heb hier nog geen enkele nieuwe boom dood gezien, kunnen ze bij ons nog wat van leren.

Morgenschrijven wij weer een normaal verhaal. Nu na al het gereis wat korte memories.

Zo en nu ga ik douchen.

Groetjes.. Joop&JP