Dag 10 Xi'an het terracotta leger

26 mei 2017 - Xian, China

Vandaag een rustige dag op bezoek bij het terracotta leger. Maar eerst hoe worden deze beelden gemaakt. Dus hebben wij eerst dit fabriekje met een bezoek vereerd.  De beelden worden afgebakken in een oven die dichtgemetseld een volle week op de 1000 gr,  gehouden. Prachtige stukken aan prachtige prijzen, zoals een draak van 10000 euro met afdingen 8000 en verscheept naar Europa. Toch te duur voor mij en niet passend in onze tuin heb ik dat maar gelaten. De bus in en op weg naar het ondergrondse leger van de keizer Qin.

Je moet weten dat in 1974 dit pas is ontdekt door, zoals men zegt, een boer die een waterput wilde slaan. Hij stootte per ongeluk op een hoofd en zo kwam de bal aan het rollen. Terug naar die keizer Qin, deze gaf opdracht tot gigantische werkzaamheden zoals o.a.de muur en dit leger. De beelden variëren van 1.80 tot kleiner maten. Doch alle attributen die bij de soldaten hoorden zoals bronzen wapens, zwaarden, speren, kruisbogen en handbogen die zijn helaas verwijderden kunnen helaas niet meer worden bezichtigd. De paarden en mannen zijn van klei gemaakt en waren fraai beschilderd, doch na het openen bleek alles nagenoeg verdwenen. Er zijn nu drie hallen waarin inhal1 een kleine achtduizen krijgers staan opgesteld. In hal 2 en 3 heeft men de situatie nagenoeg ongewijzigd gelaten. Je ziet hier de instortingen nog mooi. Wanneer ze bezig zijn met restauratie weet ik niet want het park is 365 dagen open maar nog nooit heeft onze gids overdag iemand gezien. Het vermoeden is dan ook in de avonduren. Na nog een bioscoopje en een bezoek aan de gouden koets zat de dag er weer op en zijn wij weer terug op ons hotel. Er bleek nog Iemand jarig dus nog een taartje, en de dag zat er nu echt op,rust.

Dagelijks worden we gewekt rond 06:30 uur, wassen ontbijten en hop tegen 08:00 uur zijn we dan al onderweg. De gids is een Nederlandse,  Maria genaamd en wordt hier per streek bijgestaan door een plaatselijk gids die zorgt voor kaartjes en de communicatie Maria spreekt een klein ( heel klein)  beetje Chinees.Een suppergids die Maria, past probleemloos het programma aan als ze denkt dat er ergens nog iets meegenomen kan worden.  Ze gidst hier al meer dan 20 Jaar.

Voor zover, we moeten eten,  als er nog tijd over is  vertel ik vanavond nog een verhaaltje

Groetjes Joop&JP

1. Mandy:
    26 mei 2017
    Dit is echt bijzonder....maar waarom!!! Wat was het nut van dit leger?