Dag 15: Shanghai

31 mei 2017 - Shanghai, China

Als jullie nog liggen te slapen zijn wij hier in China al druk bezig ons te amuseren met diverse uitstapjes. Doch moet ik eerlijk bekennen dat nu na 15 dagen over en weer reizen en uitstapjes tot diep in de avonduren bij mij de vermoeidheid begint toeteslaan. Maar weet dat dit soort reizen maar eens in je leven kunnen plaatsvinden neem je dat op de koop toe. Wat hebben wij gedaan dan? Wij heben Shanghai leren kennen als een stad met uitersten. Arm-rijk het ligt tegen elkaar aan. Kijk straks maar naar de foto's. Ons eerste bezoek bedroeg een oude wijk waar nog geleefd wordt als 100 jaren geleden. Alles is klein en sommige zaken vinden buiten plaats. Zoals het schoonmaken van groenten, vis of andere zaken. Zo zagen wij een man die een ontsnapte rivierkreeft weer van straat pakte afspoelde en deze weer gereed legde om straks te dienen als maaltijd. Het eten in die kleine buurten kost gen drol max. 12 Yuan omgerekend nog geen euro. Doch een huisje huren hier in de wijk voor 16m2 kost ongeveer 200 euro in de maand, lees nog maar eens terug wat men hier ongeveer verdiend. Verder doorlopend kwamen we in een typische chinese winkelstraat waar wij eigenlijk wat langer hadden willen verblijven. Produkten hier waren zeer goedkoop. Ik ga een voorbeeld geven. Laatst liet ik mijn was doen hier in het hotel voor wat later bleek 330 Yuan, hier in het winkelstraatje had ik 20 shirtjes kunnen kopen. Had ik dus elke dag een shirtje kunnen weggooien zonder ook maar een was te doen. Over goedkoop dus gesproken. Deze tegenstellingen kom je dus voortdurend tegen. Nog geen 100 meter verder passeren wij een showroom van RR, Lamborghini, en Mclaren, over die prijs gaan we het maar niet hebben. In dat duurdere gedeelte hebben wij dan ook een lekkere koffie gedronken. Daarna nog even het CPC museum ingegaan. Ik hoor jullie al denken CPC, nee dat heeft niets met Sas te maken maar alles met de Communistische Partij China. Het kamertje bezocht waar de heren onder leiding van MAO hun handtekening zette onder partij regels. Als laatste deze ochtend nog een rivier afzakkertje gedaan wat de ochtend sessie mooi afsloot. Nu rond 14.00 terug op de kamer dit stukje schrijvend gaan wij vanavond nog naar een soort circus met veel acrobatiek, we zullen zien.

In zo,n sloppenwijk, eigenlijk een wijk waar  migranten wonen gaat het verdiende geld naar huis. Er wordt dus minimaal geld uitgegeven aan comfort. De mensen zien er wel netjes en verzorgd uit..Om in deze buurten als jongen aan een meisje te komen zijn er 3 zaken belangrijk. 1e, een naaimachinne, 2e,  een polshorloge, en als 3é. een fiets. Heb je deze dan is het kat in bakkie... Alle drinkwater wat hier wordt gebruikt zit in flesjes. Deze worden verzameld..     e'e'n  flesje brengt 0,01 Yuan op..( 1 Yuan is €0,14).. Ze kunnen er zoveel ophalen dat aan dagelijks brood kan worden voldaan..

Om de luchtvervuiling een beetje in de hand te houden zijn overal fietsen op huurbasis te krijgen.Denk aan het witte fietsplan van Amsterdam . Hier werkt het prima, geen enkele fiets wordt gestolen of vernield. Je hebt ze electrisch,  met v- snaar aandrijving en wat wel slim is,  met massieve banden.

We sluiten maar weer eens af met tot morgen en vele groeten van Joop&JP

1. Wim en Corry:
    31 mei 2017
    Steeds mooie verhalen, deze reis is wel vermoeiend, maar zoals je schrijft een hele belevenis waar je nog jaren op kan teren. De woning en de showroom zijn wel uitersten. Die fietsbanden zien er wel leuk uit. Heb je die uitgeprobeerd ?
  2. Sandra en Petra:
    1 juni 2017
    Dag knappe mannen, wereldreizigers! De auto's zien er goed uit, is er nog een testritje gemaakt???
    Brechtje en Noortje zitten met smart te wachten op Ome Jp en Sem wil graag nog eens 'komen werken'. Heel veel plezier nog in de laatste week! Geniet er nog van. Schuif de vermoeidheid maar een beetje opzij, nog een weekje knallen.
    Veel plezier