Dag 3 De muur en de Ming graven

18 mei 2017 - Beijing, China

Vandaag om half zeven appel via de telfoon want om acht uur vertrekken wij naar de muur. Na een behoorlijk goed ontbijt konden wij de dag weer aan. Dus stipt acht uur vertrekt de bus en wij op weg. Na een uurtje rijden in file vorm, wat vrij normaal is in Beijing kregen wij te horen dat er gestaakt werd bij de muur. Zoals het een goede gids betaamt stapte men over op plan B. Wij gingen nu eerst een emaille bedrijf bezoeken die ons liet kennismaken met een oude ambacht. Nog op de wijze uit de Ming dynastieën. Later op de dag, de staking die een drietal uren had geduurd, was weer gedaan zodat wij ons weer konden reppen naar de muur. Indrukwekkend daar is maar een woord voor. Over de lengte hebben wij het deze bedraagt vele km. Men spreekt van wel 21000 km. Men zegt dat er 1 soldaat per 7.5mtr stond. Dus alles min of meer doorgerekend waren er 950000 soldaten op de muur.

Dan op wegnaar de vallei van de keizers. Die daar, niet allemaal, 13 in getal begraven liggen. De vallei was uitgekozen daar deze aan de noordzijde wordt begrensd door een bergketen en beneden door een rivier. Hoofd naar de berg voeten in het water. Een bochtige weg tenslotte zorgt ervoor dat de boze geesten, de begraafplaats niet kunnen bereiken. Zo was de dag goed gevuld terwijl wij die dag nog twee maal de Chinees zouden bezoeken. Met voor vanavond ter afsluiting van de dag Peking eend gingen eten.

Na het dagverhaal van Joop vertel ik even iets over de situatie en omstandigheden hier. Ons hotel is Supper vergelijkbaar met een luxe hotel in Turkye.Wat hier wel bijzonder is,  het ontbijt, maar daarover morgen meer. de stad Beijing is ( voor zover gezien)  zeer proper,  netjes en modern.Zeker te vergelijken met de Europese grote steden.Het eten is natuulijk Chinees, maar ik merk weinig verschil met onze Chinese restaurants,  dat verbaast me wel. Geen gespuug en geboer, alles picobello. Dan wat anders, als je moet kakken doe je dat net zoals bij ons op een Wc.maar hier doe je na het bekende vegen je papiertje niet in het potje maar in de afvalbak. Op zich ook nog niet zo een drama, als er maar een dekseltje op zit... Last van een jetlag hebben we niet gehad, we zijn gewoon 2 dagen opgebleven en dat blijkt de beste manier.Nu na vanmiddag 600 treden omhoog op de muur te hebben gelopen ga ik naar m'n mandje.

Groetjes Jean-pierre @ Joop

1. Yannick:
    18 mei 2017
    Hey Opa en JP, die foto's van de Muur zien er wel erg imposant uit zeg. Is het daar in China ook zo warm, of valt dat wel mee.
    groetjes Yannick

P.S
    Noemen ze de chinese restaurants daar ook "de chinees" of noemen ze het daar gewoon "een restaurant."
  2. Mandy:
    18 mei 2017
    Wooh. ..mooie foto's. Lekker rustig daar zo te zien.