Dag 5 Olympisch dorp en de Hugtongs van Beijgin

20 mei 2017 - Beijing, China

Vandaag zoals de titel al vermeld bezoek aan de hutongs van Beijing. Het woord staat voor,  doorgang, het is een Mongools woord. In het verleden telde de stad vele hutongs maar deze zijn volop aan het verdwijnen. Dit is vooral ingezet door de komst van de olympische spelen. Men heeft toen hele dorpen tegen de vlakte gegoois en de mensen 20 km verder weer een woning gegeven. Tijdens ons bezoek hebben we local gegeten in een van de huisjes in de hutong en wel bij de heer WANG. deze man doet dit hoogstens drie maal in de week om zijn pensioen wat op te vullen. Maar de eerlijkheid gebied te zeggen het was heerlijk en met twee biertjes de man prima verzorgd. Daarna zijn we al wat zwervende door de hutong gelopen om naderhand dit nog eens over te doen met de fietstaxi, deze zijn allemaal al electrisch waardoor het voor de mens die moet werken wat gemakkelijker gaat. Daarna nog wat shirtjes gekocht voor 65 YUAN reken het zelf maar uit wat dat in nl moet kosten. Ik heb er gelijk maar twee gekocht. het was weer heet en daarom gezocht naar een kroegje met terras, nee dat kennen ze hier niet. Alleen in hotels en speciaal daarvoor ingerichte gebouwen dus is het wachten tot wij gaan eten vooraleer we er weer een kunnen nemen. Om zeven uur vanavond even dineren en daarna morgenmiddag met de trein nar Datong 350km verder, waar wij om 22.00 uur gaan aankomen, dus een lange reisdag. Was ik het bezoek aan het zomerpaleis nog vergeten terwijl jullie wel de foto's zien dat kan niet.

Gisteren hadden wij het over 80000 mensen die in de verbode.n stad mochten zijn op eenbepaald moment. Nu is dit in het zomerpaleis 200000. Stel je dan eens voor dat al die mensen moeten worden voorzien van water enz. Kraanwater wordt hier niet gedronken. Dat is dus een hele logistiek dat is dus geheel iets anders dan een Efteling. Terwijl wij het park doorliepen hoorden wij een koor zingen. Oplopend ontdekte wij dat vele mensen meededen met het koor dat heel harmonieus aan het zingen was. Even genietend liepen wij verder naar de welriekende boeddha. Wat een behoorlijke klim was. Daarna met de boot over om aan de andere zijde weer in de bus te stappen op weg naar de hutong.

Nog een stukje over de Chineese taal, op de foto zie je een afbeelding van een bord Exit..uitgang, je ziet hier weer het vierkantje van mond..en daar voor het teken van door dus samen door de mond, of uitgang.  Nu het ontbijt waar ik het gisteren over zou hebben.Ik telde ruim 100 verschillende gerechten ( gerechtjes, schaaltjes) aan het buffet.  Heb er een foto bijgedaan van mijn ontbijtje deze ochtend.Bij ons bezoek aan de stad vandaag ook een openbaar toilet bezocht, das lachen,  das een ruimte met schotjes en hurkpotjes.... Zonder deuren...  En zonder papier!!  Maar dat hebben wij standaard in ons pakket zitten.Deze oude hond met brilletje doet het nog op de oudere manier. Mocht iemand van plan zijn om hier een flatje te kopen of te huren,  de prijzen zijn nu redelijk..  Flatje kopen nabij het centrum,  prijs € 6000.... Per M2 dan word dus ook de gang en het balkon meegerekend... Huren kan ook dan va € 6000,- per maand. Je kunt ook in de oude Hutongs een nieuwtje kopen,  maar dan gaan de prijzen naar 10.000.000.Dollar.. Reteketet...

Vraagje van ons aan de volgers, laat eens zien wie er volgt das voor ons dan leuk om een beeld te krijgen,,  vragen zijn ook welkom... Maar nie te moeilijk...