Badia Prataglia – La Verna – Chiusi della Verna.

14 september 2010 - Florence, Italië

Gisterenavond was men op het plein voor ons hotel een startplaats aan het opbouwen. Vandaag wordt er een veldcross gehouden, 6 , 12 en 21 KM . deels door het bos over de paden die we gisteren hebben gelopen. Die gasten leggen de 21 Km, af in een kleine 2 uur…  dan wij….
Vandaag een mooie tocht, grotendeels door het Nationale park, een gigantisch bos met schitterende vergezichten en prachtige paden. Vandaag 3 x een klim van 1e categorie , maar dat zijn we ondertussen al gewend, het is hier alles of niets.Steile klimpartijen van 2 Km.  lang opgaande naar 1100 meter. In de namiddag hebben we het kloostercomplex La Verna bezocht , een  klooster gebouwd op een rots boven op een berg. Franciscus zou hier zijn kluizenaarsbestaan zijn begonnen. ik heb een kijkje genomen in de grot waar hij heeft geslapen , niet echt comfortabel. Hoe heeft men het voor elkaar gekregen om dit hier te bouwen? Het is echt een gigantisch complex al ziet het er van de buitenkant niet zo spectaculair uit. Verder valt er vandaag niet veel te melden , we hebben af en toe naar lucht moeten happen, maar dat is niet zo gek op deze hoogte.
Groet J.P
Wat je vooral merkt dat alles draait om die Franciscus je vindt onderweg verschillende kapelletjes die refereren aan die periode. Zo passeerde we het dorpje Frassineta waar we onze flessen weer konden vullen aan de dorpspomp. Dit is een bergdorpje waar nog centrale wasplaats is te vinden en waar de mensen het verse bergwater aftappen. Dit soort dorpjes beslaat uit een kerk en een 15 tal huizen dat is het. Enkel de ouderen wonen er nog en dat is te merken. Men spreekt je dan ook onmiddellijk aan in rap Italiaans, dat geeft soms wel eens problemen.  Het is zondag en dat merk je dan weer de kinderen komen dan langs dus morgen is alles weer  uitgestorven. Ook hier staat weer veel te koop. Zo doorlopend komen we dan eindelijk uit in het plaatsje Rimbocchi waar we een uitgebreide stop houden. Hier ontmoeten  we een Noors echtpaar die ook de tocht lopen met de intentie Rome te halen. Zo zie je toch veel mensen die onderweg zijn. We zitten nu in een hotel in de plaats Chiusi della Verna te genieten van onze rust ik maak er een foto van dan zie JP volledig weggezonken in diepe rust.