Stia-Camàldoli –Badia Prataglia

11 september 2010 - Florence, Italië

Vanmorgen begonnen met een ontbijt dat voor ons wat anders is dan wij in het algemeen  gewoon zijn. Enkel een koek die voorzien is van een laag jam substantie, dat was het.  Dat alles werd weggespoeld met twee Italiaanse koffie’s. We konden er tegen. Nee dus eerst naar de allimentation om wat voorraad in te slaan appels, peren, kaas wat snijvlees en tenslotte een brood. Nu konden we vertrekken. De vertrektijd ligt altijd zo tussen  8.15 en 8.30. Vol goede moed de straat uit , om tegelijk  te beginnen aan een fijne klim. Terwijl we klommen hoorde wij in de verte wat hondengeblaf en wat luidruchtige Italianen schreeuwen. Later bleek dat het een aantal jagers waren die een drijfjacht aan het houden waren. Sommige honden waren voorzien van een belletje, wat je dan ook ver van te voren hoorde aankomen. De jagers die wij ontmoetten gaven gelijk  de goede richting die wij verder moesten gaan. Zo kwamen we aan in het dorpje Lonnano waar we een rust konden inbouwen bij het restaurant van Paola, niet de Belgische koningin . Verder voerde onze tocht  en toen wij bij een ruïne zaten passeerden ons een 4 tal Duitsers. Spontaan dachten wij terug aan een voorgaande tocht in Portugal waar wij toen ook een 4 tal dames ontmoetten. Misschien kennen jullie het verhaal van de feldwebel nog. Later zijn  we ze nog tegen gekomen en hier in het dorp Badia Prataglia zitten wij in het zelfde hotel.
Onderwijl voerde onze tocht verder naar het klooster  of beter gezegd de kluizenarij van Camaldoli. Daar besloten wij spontaan om onze tocht verder te willen zetten m.a.w. we gingen dag 4 en 5 te Het was weer een SM tocht, zelfpijniging. De laatste kilometers kwamen de Duitsers ons weer  achterna en besloten wij ze te vergezellen naar onze eindbestemming.  En zoals ik al heb gezegd nu zitten wij hier allen te samen.
Groetjes  Joop
  De plaats waar we nu zitten ligt in een dal, maar dan een klein diep dal,heel apart als je hier aankomt. Het gaat echt stijl naar beneden  (en morgen dus naar boven ) . Alles is rond het centrum omhoog gebouwd. Dan is het centrum nog gescheiden door 2 wegen. Wat opvalt is dat de Italianen echt heel erg vriendelijk en hulpbehoevend zijn. Ze vertrouwen ook iedereen. We mochten gisteren en ook vandaag de PC van de zaak gebruiken om onze berichten door te zetten . Je zit dan alleen in hun kantoor met al hun privé’ spullen optafel, GSM, portemonnee , tasje .
Ik vind het  toch jammer dat Theo niet op mijn aanbod is ingegaan  om met ons mee  te gaan. Daar heeft hij nu vast al spijt van …toch ???
Groet vanuit een prachtig Italië
Jean-Pierre

1. Frank Cappaert:
    11 september 2010
    Leuke openmuseum weekend geweest hebben jullie el gemist
  2. Caroline:
    11 september 2010
    Hoi die pa en jp
    Leuk om elke keer die berichten te lezen over wat jullie allemaal beleven onder weg.
    Ik hoop dat het allemaal goed gaat met het lopen en dat er nog geen blaren opgelopen zijn. Dikke kus jordy Caroline Joep Keano
  3. Sacha:
    12 september 2010
    Berichtje uit het natte Sas, mama zit hier bij ons op de koffie en heb net jullie bericht voorgelezen. Fijn om te lezen dat het deze keer allemaal goed is gegaan en dat jullie een dag voor lopen op schema. Yannick zegt dat jullie maar eens een echte italiaanse pizza moeten eten, want dat hebben jullie verdient. Veel plezier nog en verzorg je blaren goed.
    kussen (ook van ma) uit Sas
  4. Rick:
    12 september 2010
    Afzien!En dat op zondag.Jullie zijn echte stoempers! Hebben ze daar ook Pitta?Groeten van de middagdienst (Pl.B) van de maisbakkers.
  5. Mario en Sandra:
    12 september 2010
    ja, ja met 4 Duitse dames op pad..... pas maar op, als dat maar goed komt :-)

In ieder geval veel succes met het vervolg van de tocht.

Doe Fransiscus maar de groeten mocht je hem de komende dagen nog spreken :-)
  6. simonne:
    hoera
    bericht gelezen
    doe zo voort mannen, jullie zijn goed bezig!
    simonne
  7. Christa en co:
    Hoi ome Joop en JP!

Dat leest weer lekker als ik even niks te doen heb.
    Leuk en interessant verhaal over Franciscus trouwens.
    Ik geloof dat Mike een kruis aan zijn ketting heeft met Franciscus op.
    Morgen kijk ik dat eerst eens na.
    Ga zo door en geniet van al dat lekkere Italiaanse eten en vooral de vino!
    Zorg dat jullie door de vino niet te veel beestjes gaan zien!
  8. Dennis en Marloes:
    Dag JP en Joop,

Pas je op voor hondjes in de bossen, ik kan me namelijk nog wel een vakantie in Spanje herinneren waar je een kortere route naar het strand had ontdekt, ook daar kwamen we hondjes tegen... Mocht je het niet meer weten, Moeders is het nog niet vergeten denk ik....

En pas ook op met Italiaantjes he, ze zeggen soms het 1 en bedoelen dan het ander, nooit te vertrouwen...

Verder goed bezig jongens, ga zo door en let op de knietjes he bij het afdalen..

Groetjes uit IJzendijke
  9. Theo:
    Dag JP en Joop

Je avonturen volgend is het misschien toch jammer dat ik niet op je aanbod ben ingegaan. Maar ik zal dan toch hard moeten gaan trainen , want jullie eerste etappe was volgens mij erger dan Parijs-Roubaix.
    Ook het klimmen en dalen is geen sinecure ,maar kanjers als jullie halen zeker de eindstreep.

Groet uit Oostburg

Theo en Rosita
  10. simonne:
    14 september 2010
    vanbij simonne stuur ik vele groeten en zojuist Uw bericht ontvangen van uit de buitenweg Gustaaf en Simonne