Dag 14 Valfabbrica- Assisi

22 september 2010 - Florence, Italië

De finale dag we zijn gearriveerd zo rond 12 uur in Assisi. Met een paar stevige beklimmingen vandaag en zoals gebruikelijk ook op het eind zien we het laatst in het veld staande kerkje waar Franciscus zijn laatste bede deed vooraleer hij de stad binnenging. Op dit moment is de restauratie volledig achter de rug en dat is te zien. Men heeft alles vernieuwd.Als je Assisi binnenkomt zie je pas hoe strategisch deze plaats ligt in de vallei. Hier is alles van een prachtige schoonheid hier valt zoveel te beleven dat we besluiten morgen de gehele dag de toerist uit te hangen. Ook wel eens lekker na al dat stappen. Alhoewel je in een stad als hier heel wat keren op en neer moet om alles te zien. Zo komen we toch weer aan onze klimmeters.Vanavond gaan we als afscheid van de Noren met hun eten zij trekken verder richting Rome. Daarom geven wij hun als afscheid ons boekje mee waarin prachtige kaarten voor het lopen zijn opgenomen. Zij kunnen met een gerust hart verder hun tocht vervolgen. Gisteravond sliepen we in een soort refugio wat ons prima is bevallen en waar wij door een Belgische, afkomstig uit Genk, maar wel een italiaanse werden geholpen. Haar ouders waren in de jaren 50 geemigreerd naar België om te werken in de mijnen. Onze omzwervingen door de stad vonden dus die middag plaatst en we hebben ondertussen al vele foto's genomen van dingen die de moeite waard zijn. Het is onmogelijk alles vast te leggen, maar wij proberen het. Vandaag de 22 september, de herfts is begonnen zitten wij hier op het balkon de tekst te maken in een stralende zon. Het is nu 08.30 en de temperatuur is reeds de 23 graden gepasseerd, het wordt weer een prachtige zomerse dag.In de loop van dag zullen we ons naar het station begeven omdat we de trein terugnemen naar Florence om daar donderdag ook nog wat van mee te pikken. Misschien schrijven we daar ok nog een stukje over. Voor mij houd het hier op de groeten uit een zonnig Ümbrië. Joop
Assisi vertoont nogal wat overeenkomsten met Santiago. Het zijn natuurlijk beiden zeer oude plaatsen uit bijna dezelfde periode.(denk ik). Zelfde opbouw, een ommuurde stad op een heuvel, smalle straten en momenteel een hoop toetisten die deze bezoekken. Assisi is een doorgangsplaats voor pelgrims op weg naar Rome terwijl Santiago de eindplaats is. Hier zie je bijna geen pelgrims, terwijl je in Santiago er over struikeld. Gisteren(dinsdag) een snelle tour rond de stad gemaakt om een indruk te krijgen. Dan terug naar de Auberge, lekker buiten de stad om zei Joop das ook mooi. Nou, mooi niet, het was een dik uur omhoogklimmen en rondlopen om weer de juiste plek te vinden. Hiervoor dank!! Vandaag gaan we de meest mooie plekjes nog eens langs en dan de trein opzoekken. En... zeker nog een gelata Grande nuttiggen, want die is hier heerlijk.
Groet J.p

1. OPA - PJ.:
    22 september 2010
    Goed zo kerels, Gefeliciteerd , hebben jullie gevolgd via het internet
    en genoten van jullie verhalen.
    Al plannen voor de volgende reis ????
    Met groeten van uit Sas van Gent
    PJ.
  2. Christa en co:
    22 september 2010
    Hé superstappers!

Jullie avontuur zit er helaas weer op.
    Knap gedaan hoor, dikke proficiat!
    Ben trots op je oompie.
    Spijtig dat er nu weer niks meer te lezen en te zien valt.
    Laat zeker iets weten als er weer een tocht aankomt.
    Doe zo verder,

Groetjes
  3. Sacha:
    23 september 2010
    He pa en JP, proficiat, weer een avontuur ten einde op naar het volgende.
    Ik las over een pelgrimstocht in Wales!!!!! Kan allemaal lekker in het Engels!!Is alleen een beetje natter dan Italie, maar vast wel heel mooi.
    Tot vrijdag in Sas daar staat de herberg met goed bed al weer op jullie te wachten.
  4. Wim en Corry:
    23 september 2010
    Gefeliciteerd met jullie prestatie.
    Het was weer erg leuk om jullie belevenissen te lezen.
    Niet alleen het wandelen maar ook het schrijven gaat jullie goed af.
    Nog een prettige toeristendag in Florence en een goede terugreis.
    Tot ziens in Sas en in het Schulpenpadje.