Dag 6 Datong --Taiyuan

22 mei 2017 - Taiyuan, China

Even naar morgen. Vanuit Beijing naar Datong moesten wij nog even met de trein. Nou ja even. Het station stond vol in rijen van, noemt u maar een getal. Aanschuiven en zorgen dat je geen mensen doorlaat. Want de burgers hier gebruiken elk gat om dichter bij hun einddoel te komen. En wie hier het hardst roept krijgt meestal ook nog gehoor. Na controle op paspoort en goederen mochten wij erdoor. Alleen ik kom het station dan eindelijk in staat er een dame mij op te vangen en vraagt in het Chinees wat er in het flesje zit, ik zeg water. Na veel overpeinzing van mijn kant begrijp ik dat ze zegt water? Ik zeg ja en zij doet het internationaal gebaar van drinken, waarop ik het flesje open en een teug neem. Blijkbaar gerustgesteld mag ik door. Later in de trein ontmoeten wij twee dames die op reis met de Siberie expres richting Moskou.

Vandaag naar de Yungang-grotten. Dat zijn een 20 tal grotten waarin boeddha's zijn opgenomen van 17 meter tot 2 cm. Mooi om te zien. Het park wordt ter hand genomen als een Disney park maar ik moet zeggen dat helpt wel. De grotten zijn op genomen in het werelderfgoed.

De bus in en op weg naar het hangend klooster van Datong gebouwd in de periode 1125 tot 1234 en dit hangt een kleine 90meter boven de grond. Als je in het klooster bent is de reling niet hoger dan je knieën,  dus kijk goed uit of anders lig je beneden.  Wie nog geen hoogtevrees heeft kan het daar wel krijgen.

Daarna met de bus nog een kleine 4 uur rijden naar Taiyuan waar wij om 19.00 uur arriveren om daarna om 20.00 uur aan tafel te gaan voor het diner. Daarom dit verhaal wat later als anders, alhoewel dat voor jullie in Nederland niet zo'n ramp is. Het is toch zes uur vroeger daar. Morgen zit de eerste week er al weer op. Dan gaan we op weg naar Ping Yao daar verblijven wij twee nachten.

Het weer is gisteren en vandaag aanmerkelijk minder,  veel wind en regen. Gelukig de regen s,morgens en tegen de avond. Temperatuur 20 gr. Morgen is de verwachting 27.gr.Het eten is..... Ja dat dachten jullie al nog steeds Chinees, zowel s, middags als s,avonds.Ik denk dat we nu alle nummers van de kaart wel hebben gehad, Vandaag was er een Tpan, dus ook afgevinkt.De hotels worden wel iets minder, maar nog steeds ok en netjes, je went aan de Chineese cultuur.Overal waar we komen en rijden vlieggen de appartementen uit de grond en worden oude wijken afgebroken, als je het niet hebt gezien kun jeer geen beeld bij krijgen, zover je kunt kijken 40 hoog.. Desondanks staan er in China 64 miljoen appartementen leeg...De huizenprijzen zijn de afgelopen jaren met 300% gestegen  .Het salaris van een Chinees is op het platte land is Yuan 1200 en in de stad Yaun 2150 per maand, ( x0,14 euro)...Hoe ze het betalen?????  Het plaatsje.. waar we nu zitten telt ca. 2 miljoen mensen....

Tot morgen en de groeten

Joop&JP

1. Linda:
    22 mei 2017
    rust in Ping Yao maar goed uit, kan jullie er de volgende dagen weer tegen. groetjes xxx.
  2. Wim en Corry:
    22 mei 2017
    Is Joop gekrompen of heeft hij zich aangepast aan de hoogte van de reling ?
  3. Mandy:
    22 mei 2017
    Pa past zich altijd en overal aan....Dus ook aan de lengte van de Chinezen! !!!
  4. Snoeckjes:
    22 mei 2017
    hoi als Ik jullie verhalen lees heb ik zo maar zin om er naartoe te gaan

grtjs