Dag 7 Taiyuan -Ping yao

23 mei 2017 - Pingyao, China

Vandaag was de topdag van de reis,  tot nu toe natuurlijk.We zijn deze ochtend eerst naar de Jinci Tempel geweest, 25 km Buiten Taiyuan. Een schitterend complex van tempels en bijgebouwen met vele boeddha's. Niet erg druk dus heerlijk om er door te lopen.Hiet staat een boom die 2500 jaar oud zou zijn..? Na de tempel zijn we doorgereden naar Pingyao, een authentieke eeuwenoude ommuurde stad uit de Ming- en Qing-dynastie. Schitterend,we zijn er nog niet in geweest, maar slapen binnen de oude muren in authentieke gebouwen.Hier zijn alle straatjes en winkeltjes nog origineel...net een plaatje uit de Efteling...Vanavond hebben we hier in ons hotel het avondeten gebruikt en zijn dan nog wat blijven kletsen, hebben een wandelingetje gemaakt en zijn gaan slapen.Onze kamer is ook nog origineel, 3 op 5 meter, harde bedden en hoofdkussen gevuld met rijst...De deur sluit je af met een hangslotje, en.. Stenen vloertje..

Internetten is hier geen probleem,alleen Google is geblokkeerd. Maar dat kun je schijnbaar oplossen door in Nederland VPN op je toestel te zetten.Watsapp werkt prima,alleen SMS Sen is een probleem.Ik kreeg gisteren een smsje van Mart maar kon er geen terug sturen, Joop kon er geen versturen en geen ontvangen. Het ligt schijnbaar aan de provider hier in China en aa n je provider in Nederland. Dit kun je dan weer oplossen,  dat hoorde ik van medereizigers,  door je SMS te koppelen aan Mesenger. Moet je ook in Nederland doen.Kom nog even terg op de Chineese taal. Er zijn zo'n 85000 karakters, op de lagere school leren ze er 2500,later op de middelbare school nog eens 1000 er bij. Dat is dan voldoende om te kunnen communiceren. Er zijn 214 Radicalen, dat zijn basistekens, de rest bestaat uit samenvoegingen daarvan.Echter elk Radicaal kan weer in 4 toonhoogtes worden uitgesproken waardoor er een andere betekenis aan wordt gegeven.Deb bvb aan het woordje weg....weg wezen,..de weg,...weg blijven,...De weg naar boven,..allemaal andere betekenissen..De oude Chinezen hebben de gewoonte om te rochellen en te spugen.Het is nu bijna overal verboden om in openbare ruimten te spuwen,  maar daar houden ze zich natuurlijk niet allemaal aan.ze spuwen op straat, maar ook in de hotelkamer..ook als daar vloerbedekking in ligt....Wat De Chinees echt het toppunt van vies vind is dat wij onze neus snuiten in een zakdoek en die dan terug in onze zak steken.  Ik dacht al in Beijing in het grote Chineese restaurant,  waarom kijken al die Chinezen zo naar mij, en ik maar vriendelijk knikken....